poniedziałek, 19 marca 2018

Alfa Romeo GTV/Spider 916

W 1995 roku nastał czas gdy starego Spidera 115 trzeba było zastąpic nowym. W końcu wyeksploatowano całkowicie klasyczną linię pierwowzoru Osso di Sepia ciągle ją…unowocześniając, choć stwierdzenie „oszpecając” też mogła by być tu użyta. Ostatnia Seria Spidera 115 wyglądała całkiem znośnie lecz wcześniejsze Coda Tronca i tym podobne jakoś trąciły myszką, a przy Osso di Sepia wyglądały zwyczajnie plastikowo.
Inspiracją designerską dla GTV/Spider Typ 916 był prototyp Proteo, który to powstał na platformie Alfy Romeo 164. Trzeba przyznać, że GTV i Spider wyglądają kapitalnie, oparte na płycie podłogowej Fiata Tipo pojazdy do dziś wyglądają świeżo mimo upływających lat. Wewnątrz jest ciasno, dupą jeździmy po asfalcie, a pod pięty zrobiono wgłębienie w podłodze i tak ma kuźwa być! Do tego przydała by się odpowiednia maszynownia a nie jakiś pierdopęd…..ale co do silników to napiszę później. Taki samochód jest świetny na górskie serpentyny, bulwary, promenady, ale niech Was nie strzeli c…człon jak zaczniecie dojeżdżać do skrzyżowania ze światłami… o ile w Spiderze przy ładnej pogodzie dach jest schowany w kufrze, tak w Gtv zaczniecie wyglądać jak glonojad w akwarium przyklejając się do przedniej szyby. Także więc ściganci spod świateł na mieście mają nieco utrudnione zadanie, gdyż ich „rywale” mogą siedzieć w fotelu całkiem normalnie czekając na czerwone z żółtym, gdy Ci przypominać będą połamanych przez lumbago i rwę kulszową pacjentów.Choć Panowie w wieku średnim tych przypadłości mogą się nabawić jeżdżąc tą Alfą po kilku Wrocławskich ulicach, na których dominują kocie łby z asfaltowymi muldami.
 W GTV pomyślano o ludziach, którzy stracili obie nogi, z tyłu będą się czuli całkiem komfortowo pod warunkiem, że nie są za wysocy. Inaczej w dachu wyżłobią dwa wypukłe garby co ogólnie może nieco burzyć zgrabną linię tegoż pojazdu. W przypadku Spidera Włosi nie mieli już tak ciężkiego poczucia humoru i zrezygnowali z tylnej kan….siedz….. nie wiem czego… może slotów na których prędzej przewieziemy jakieś kartony niż ludzi.

 Otwierając bagażnik …, no dobra… w tym aucie nie chodzi o pojemność bagażnika, to bardziej schowek…. więc otwierając tenże schowek możemy się przewrócić ze śmiechu gdy zobaczymy wyciągnięty rodem z naszego Polskiego Żuka worek na płyn do spryskiwaczy. Oby po latach działały siłowniki maski przedniej i tylnej bo inaczej będziecie skazani na jakiś patyk albo inny badyl, a maska jest rozmiarów słusznych, bo częściowo też spełnia funkcję błotników.

 Czy powyższe ma być szyderstwem? Nie, to przedstawienie obrazu tego auta ludziom, którzy go zwyczajnie nie mieli, a być może planują takowe mieć. Pamiętajcie, że to jest już auto dla koneserów lub hobbystów, jako daily-car eksploatacja takiego auta jest uciążliwa. Wiem, że masochiści są i szanuje ich prawo do bycia masochistami, ale zwracam się do tych, którzy na przykład wahają się między Fiatem Coupe, a Alfą. Wiadomo, że jak ktoś jest zdeterminowany na Mercedesa R170 to nigdy nie weźmie Włoskiego auta pod uwagę.



Maszynownia

Włosi pchali tu sporo silników, jednakowoż jak ktoś chce ten model w dieslu to może liczyć jedynie na swapa- tutaj w ofercie oficjalnej wysokoprężnych silników nie było. Zacznijmy od tych litrażowo najmniejszych, czyli Twin Sparków 16v. Nie będę znęcał się nad tym silnikiem, ale auto, które tak wygląda moim zdaniem nie zasługuje na pokaranie go pojemnością 1.8. Co prawda te pojawiły się dopiero po 3 latach od premiery, ale do dziś się zastanawiam po kiego? Fani TSa mieli by wtedy wybór tylko w dwulitrówkach, które były oferowane od początku. Włażąc na allegro swojego czasu gro egzemplarzy było z 1.8 TS 16v co jest ni w pinde ni w gwizde. Przy całej złej renomie tego silnika jakbym miał brać to minimum 2.0 CF1, czyli krótko mówiąc ten bez zmiennej długości dolotu i z metalową osłoną. Mniejsza o to, Twin Sparki 16v opisałem przy okazji modelu 156, więc nie będę się powtarzać.


 W 2003 roku pojawił się 2.0 JTS…. czy naprawdę mam komentować? No dobra, ujmę to tak… jest spot w pewnym mieście w Polsce. Stoimy, rozmawiamy o tym jak to Alfy się nie psują itd, nagle podchodzi jakiś facet do ogarniętego w temacie gościa i mówi „TAK, miał Pan racje! To były panewki” … odwracam się więc szukając opisu wersji silnikowej i co widzę na klapie GTV? Tak, 2 . 0 J T S . Wiadomo, że jak ktoś leje kujawski zamiast silnikowego i wymienia go co 50 000 km to zarżnie każdy silnik, ale z JTSem jest gorzej i jak się okazuje nie jest to odosobniony przypadek, ponadto ten nagar co tam powodował, że ze 165KM po pół roku było może 100. Reasumując, zdecydowanie nie polecam tego silnika.


Przejdźmy wreszcie do V szóstek i zaczniemy od … silnika dla bardzo cierpliwych bogaczy , a najlepiej właścicieli warsztatów…czyli 2.0 V6 TB. Tutaj nie ma problemów z latającymi korbami czy tam panewkami, pamiętać trzeba jednak że to dwunastozaworowiec, więc mamy ręczną regulacje luzów zaworowych i kilka dość specyficznych cech tego agregatu. Z jedną pojechali po bandzie, uwielbiam „dwunastki” pod warunkiem, że są wolnossące, bo te turbo to mają dwa komputery, jeden to Motronic, drugi to ten sterujący doładowaniem. Żeby ten silnik trzymał fabryczne parametry potrzeba nie lada magika, fabryka deklarowała coś koło 200KM, jeśli jakiś egzemplarz ma choć 170 to można go uznać za sprawny. Silnik dla raczej zaawansowanych koneserów, lubiących się bawić w mechanikoelektronika, w przeciwnym razie trzeba mieć zasobny portfel i mnóstwo czasu. Silnika tego nie oferowano w Spiderze, bo w tym postawiono na wolnossące 3.0 12v, które jest zdecydowanie mniej problematyczne, a 192KM pochodzi z pojemności, a nie doładowania. Szkoda, że nie montowano go do GTV, ale nie można mieć wszystkiego...chyba, że swap...ale to też dla tych majętnych.

 W GTV jeśli ktoś chciał wolnossące 3.0 był skazany na 24 zaworówkę. Nie umniejszam temu silnikowi, bo to też świetna konstrukcja, mocniejsza i jeszcze mniej problematyczna niż 12v. Tutaj mieliśmy automatyczną kasację luzów, dwa wałki rozrządu w głowicy i 220-225 KM do dyspozycji przy akompaniamencie 6 puzonów spod maski… choć to rzecz gustu cieszę się, że do nadwozia otwartego wrzucano 12 zaworówki, gdyż dźwięk tej, a zwłaszcza na otwartym wydechu jest co najmniej ujmujący.
Po liftingu w 2003 roku, który obejmował design (nieco bardziej pękata maska, brak wlotów powietrza pod lampami na zderzaku i powiększone Scudetto), wrzucono dwa silniki- wyżej wspomniany 2.0 JTS oraz 3.2 V6 24v. Ten ostatni nie osiągał 250, a 240 KM i rozpędzał GTV do setki w granicach 7 sekund…. co prawda to dane fabryczne, więc nie traktujcie tego jak prawdy objawionej.



Produkcję ostatniej Alfy z Arese zakończono w 2005 roku, czyli w tym samym kiedy zamknięto linię produkcyjną silników Busso. Następca Brera / Spider opisane były kilka dni temu , w każdym bądź razie jakoś bardziej wole wariatory i korby Twin Sparka 16v w GTV niż Oplo GMowskie łańcuchy rozrządu w Brerze, bo jak już nie raz pisałem, wysokoprężny silnik w AR mnie nie interesuje. 


 Moja opinia o GTVSpider typ 916? Pozytywna, mimo tego co napisałem na wstępie. Lubię ten model i sam nawet czasem się zastanawiam nad zakupem takiego, ale pod warunkiem, że pod maską bedzie 3 litrowe V6.
  
 GTV Cup 2001

Seria GTV/ Spider miała mnóstwo limitowanych wersji, ale nie będę się o nich nadmiernie rozpisywał. Najciekawsza z nich to właśnie Cup 2001 wyprodukowana w ilości 419 sztuk. Występowały z 2 litrowymi Twin Sparkami z 4 tłoczkowymi hamulcami Brembo stosowanymi w standardowej 3.0. Rzecz jasna wersja 3.0 24v również występowała, ale nie było tu ekstrasów mechanicznych, ponadto miała kierownicę po prawej stronie. Design obejmował tylny spojler, dokładkę pod przedni zderzak i charakterystyczny wlot powietrza za nadkolami przednimi oraz 17 calowe obręcze.
 Monoposto
  Mało kto wie, że taka wersja istniała. Ot nadwozie Spidera z silnikiem 3.0 V6 24v pozbawiono przedniej szyby, a miejsce pasażera otrzymało dach równy z linią drzwi. W zasadzie z całego auta wystawała głowa kierowcy, lusterko i rama kabotażowa. Planowano ten model wdrażać do serii wyścigów GTV powiększając różnorodność modeli o te z otwartym nadwoziem, ale w końcu skończyło się na jednym prototypie.

Dane techniczne:

Alfa Romeo GTV 1.8 Twin Spark 16v (916C3)(od 1998 roku)
Silnik: AR32201-benzynowy, czterocylindrowy rzędowy
Rozrząd: DOHC na pasku zębatym, 16 zaworów
Pojemnosc: 1 747 ccm
Srednica x skok: 82 x 82,7 mm
Moc max: 144 KM przy 6500 obr/min
Moment: 169 Nm przy 3500 obr/min
St.sprężania: 10,3:1
V max: 205 km/h
0-100: 9,3 s
Średnie spalanie: 8,9 litra/ 100km

Alfa Romeo Spider 1.8 Twin Spark 16v(916S3)(od 1998 roku)
Silnik: AR32201-benzynowy, czterocylindrowy rzędowy
Rozrząd: DOHC na pasku zębatym, 16 zaworów
Pojemnosc: 1 747 ccm
Srednica x skok: 82 x 82,7 mm
Moc max: 144 KM przy 6500 obr/min
Moment: 169 Nm przy 3500 obr/min
St.Sprężania: 10,3:1
V max: 205 km/h
0-100: 9,3 s
Średnie spalanie: 8,9 litra/ 100km

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v(916C2)(od 1995)
Silnik: AR16201-benzynowy czterocylindrowy rzędowy
Rozrząd: DOHC na pasku zębatych, 16 zaworów
Pojemnośc: 1970 ccm
Srednica x skok: 83 x 91 mm
Moc max: 155KM przy 6500 obr/min
Moment obr: 186Nm od 4200 obr/min
St.sprężania: 10,0:1
V max: 215 km/h
0-100: 8,4 s
Średnie spalanie: 8,1 l / 100 km

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo(916C2A)(od 1995)
 Silnik: AR 16202-benzynowy, sześciocylindrowy widlasty, turbodoładowany
Rozrząd: SOHC na pasku zębatym. 12 zaworów
Pojemnośc: 1996 ccm
Srednixa x skok: 80 x 66,2 mm
Moc max: 202 KM przy 6000 obr/min
Moment: 271 Nm przy 2400 obr/min
St.sprężania: 8,0 :1
V max: 235 km/h
0-100: 7,4 s
Średnie spalanie: 9,5 l/100 km

Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12v(916S1)(od 1995)
Silnik: AR16101-benzynowy, sześciocylindrowy widlasty
Rozrząd: SOHC na pasku zębatym. 12 zaworów
Pojemnośc: 2959 ccm
Srednica x skok: 93×72,6 mm
Moc max: 192 KM przy 5600 obr/min
Moment: 260 Nm przy 4400 obr/min
St.sprężania: 10,0:1
V max: 225 km/h
0-100: 7,3 s
Średnie spalanie: 11,0 l / 100 km

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v(916C1) (od 1998)
Silnik: AR16102-benzynowy, sześciocylindrowy widlasty
Rozrząd: DOHC na pasku zębatym, 24 zawory
Pojemnosc: 2959 ccm
Srednica x skok: 93×72,6 mm
Moc max: 220 KM przy 6300 obr/min
Moment: 270 Nm przy 5000 obr/min
St.sprężania: 10,0:1
V max: 240 km/h
0-100: 6,7 s
Średnie spalanie: 11,7 l / 100 km

Wersje poliftingowe(po 2003 roku):

Alfa Romeo GTV 2.0 JTS 16v(916)

Silnik: 937A1000-benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy na wtrysku bezpośrednim
Rozrząd: DOHC na pasku zębatym, 16 zaworowy
Pojemnosc: 1970 ccm
Srednica x skok: 83×91 mm
Moc max: 165KM przy 6400 obr/min
Moment: 206 Nm przy 3250 obr/min
St.sprężania: 10,0:1
V max: 220 km/h
0-100: 8,4 s
Średnie spalanie: 9,2 l / 100 km
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v(916)
Silnik: AR32310- benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy
Rozrzad: DOHC na pasku zębatym, 16 zaworów
Pojemnosc: 1970 ccm
Srednica x skok: 83 x 91 mm
Moc max: 155KM przy 6300 obr/min
Moment: 181 Nm przy 3800 obr/min
St.sprężania: 10,0:1
V max: 215 km/h
0-100: 8,5 s
Średnie spalanie: 9,2 l / 100 km

Alfa Romeo GTV 3.2 V6 24v(916)
Silnik: 16105- benzynowy, sześciocylindrowy, widlasty
Rozrząd: DOHC na pasku zębatym, 24 zawory
Pojemnosc: 3179 ccm
Srednica x skok: 83×78 mm
Moc max: 240 KM przy 6200 obr/min
Moment: 289 Nm przy 4800 obr/min
St.sprężania: 10,0:1
V max: 255 km/h
0-100: 6,3 s
Średnie spalanie: 13,2 l / 100 km

Alfa Romeo Spider 2.0JTS 16v
Silnik: 937A1000-benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy na wtrysku bezpośrednim
Rozrząd: DOHC na pasku zębatym, 16 zaworowy
Pojemnosc: 1970 ccm
Srednica x skok: 83×91 mm
Moc max: 165KM przy 6400 obr/min
Moment: 206 Nm przy 3250 obr/min
St.Sprężania: 10,0:1
V max: 220 km/h
0-100: 8,4 s
Średnie spalanie: 9,2 l / 100 km

Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark 16v
Silnik: AR32310- benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy
Rozrzad: DOHC na pasku zębatym, 16 zaworów
Pojemnosc: 1970 ccm
Srednica x skok: 83 x 91 mm
Moc max: 155KM przy 6300 obr/min
Moment: 181 Nm przy 3800 obr/min
St.Sprężania: 10,0:1
V max: 215 km/h
0-100: 8,5 s
Średnie spalanie: 9,2 l / 100 km

Alfa Romeo Spider 3.2 V6 24v(916)
Silnik: 936A000- benzynowy, sześciocylindrowy, widlasty
Rozrząd: DOHC na pasku zębatym, 24 zawory
Pojemnosc: 3179 ccm
Srednica x skok: 93x78mm
Moc max: 240 KM przy 6200 obr/min
Moment: 289 Nm przy 4800 obr/min
St.Sprężania: 10,0:1
V max: 242 km/h
0-100: 6,3 s
Średnie spalanie: 13,2 l / 100 km
Skrzynie biegów:
5cio biegowe ręczne
6cio biegowe ręczne do widlastych szóstek 3.2 i 3.0 24v
Masa pojazdu:
GTV 2.0TS: 1370kg
GTV 3.0 V6: 1415kg
GTV 2.0 V6 Turbo : 1430kg
Spider 2.0TS: 1370kg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz