poniedziałek, 12 marca 2018

Lancia Thesis

Szukasz sedana, limuzyny, siedzisz i patrzysz przeglądając znudzony portale aukcyjne...., oglądasz te metalowo-aluminiowo-plastikowe twory inżynieryjne, ale każdy z nich wygląda ... jakoś przeciętnie. Trójbryłowa karoseria tu, trójbryłowa karoseria tam, klony VW Passata i Audi do potęgi z innym znaczkiem... a tu nagle pojawia się coś co wygląda jak wieloryb.


Stylizacja niemal kosmiczna, przód jakby nawiązywał do klasyki. Wyniosła maska, zwłaszcza jej środek skupiają się ku centralnemu grilowi jak w autach z lat czterdziestych XX w. , a boki za światłami zwężające się ku drzwiom jakby pozorowały nadkola. Niby wygląda ohydnie, ale nie można odmówić uroku i oryginalności.
Znowuż z boku, od słupka A do tylnej krawędzi auta, wygląda jakby przeciętnie. Tył…jest najpiękniejszy w całym nadwoziu- ciekawe lampy tylne pokrywające się z linią poziomą krawędzi narożnika karoserii- a mamy do czynienia z sedanem, a nie z kombi, ani jakimś vanem, a wg tego co dominuje w Niemieckich sedanach, sedan ma mieć podłużne lampy włażące na bagażnik.

 I to jest właśnie w tym aucie najlepsze. Niby trójbryłowa limuzyna, a wygląda niecodziennie i oryginalnie. Może mam wypaczony gust, ale w rankingach najbrzydszych aut świata, ta Lancia się nie pojawia. O ile można kręcić nosem nad stylizacją zewnętrzną, tak najpiękniejsze w tym aucie jest wnętrze. Siedząc tutaj zapominamy, że przód jest kontrowersyjny, a bok od przednich drzwi jakby taki przeciętny. Zegary już wyglądają jakby były zbudowane z tytanu, a nie z pokolorowanego plastiku.


Sama deska rozdzielcza uwodzi swoją pięknością- a gdy jedzie się w nocy to człowiek czuje się bezbronnie widząc to podświetlenie zegarów. Konsola centralna wygląda zgrabnie i przede wszystkim elegancko i nie czuć, że 7 calowy ekran TFT jest tu wsadzony na siłę. Nie wspominam już o jasnym wykończeniu alcantarą, czy też wysokiej jakości skórą. Widać, że designer wiele czasu spędził w La Scali, a potem w Galerii Emanuela II przy Piazza del Duomo racząc się kawą nasiąkał otaczającym go pięknem i postarał się je przenieść do wnętrza tej oryginalnej Lancii.


Wyposażenie może dziś nie robi jakiejś furory, bo teraz mamy epokę aut gadżeciarskich, ale Thesis swoją premierę miał w 2001 roku. Mamy tu sterowanie głosowe, telefon bezsłuchawkowy, system nawigacji, stereo, a opcjonalnie dostęp do telewizji. Aktywny tempomat z kontrolowaniem odstępu od samochodu nas poprzedzającego, chociaż najciekawsze jest okno dachowe z bateriami słonecznymi, które zasilają trójstrefową klimatyzację, schładzającą wnętrze podczas gdy auto stoi na słońcu. Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, automatyczne wycieraczki, światła bixenonowe, elektryczne ustawianie foteli z pamięcią, nawet regulacja lusterek miała pamięć, no i co fajne- elektrycznie składane zagłówki czy zamykanie bagażnika. I nie jest to pełne wyposażenie tego wozu.Jakby tego było mało drzwi mają wspomaganie otwierania, przy otwarciu drzwi kierownica i fotel ustawiają się odpowiednio, aby wygodnie wyjść z auta.

 Przejdźmy to spraw technicznych. Zawieszenie wielowahaczowe w autach tego typu to niemal standard, ale jako, że mamy tu do czynienia z autem nieprzeciętnym tył wyposażony jest w system Skyhook. Czujniki firmy Mannesmann-Sachs monitorują relację między nadwoziem, a kołami i regulują sztywność zawieszenia. To wszystko połączone ze skrętnymi kołami(tak, z tyłu) powoduje, że ….. remonty zawieszenia potrafią puścić w skarpetkach nie jednego amatora tego nietuzinkowego pojazdu.

W kwestii silników, oferowany był wolnyssak 2.446ccm, 5cio cylindrowy, 20 zaworowy o mocy 170KM oraz turbodoładowane 2.0 R5, 20V o mocy 185KM. Rzecz jasna oba ze zmiennymi fazami rozrządu i zmienna geometria dolotu. Jak w przypadku Kappy i Themy znalazło się miejsce na V6 di Alfa Romeo-silnik 2.959ccm miał moc 215KM-24 zawory. No i jeśli ktoś był zmuszony do diesla to mógł kupić 2.4JTD o mocy 150KM. Całość sprzężona z 6cio biegową skrzynią, lub 5cio biegową automatyczna(w przypadku 3.0 i 3.2) z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów.

Auta te rzadko można spotkać na naszych drogach i często się mówi, że są bardzo awaryjne. Chociaż widząc, że w innych autach tej klasy średnio jest z trwałością to nie powiedziałbym, żeby Thesis jakoś silnie odbiegała od normy.
 Druga sprawa to stylizacja, która średnio większości amatorom aut tego typu się podoba. Dla ludzi, którzy widzą ten model pierwszy raz, jest nieco szokujące..., że niby tatusiowóz czy tam prezydentowóz a nie wygląda tak...jak zwykle. Czyli  DER stalowe sześciany z szerokimi podłużnymi światłami z przodu i z tyłu. Jawohl! 
Trzecia sprawa to do ludzi lubiących grzebać przy silniku…. jeśli uważacie, że w 166 dostęp do podzespołów i urządzeń pomocniczych jest niedostateczny, to nie znajdziecie słowa które dostatecznie obelżywie określiło by tego kogoś, kto rozplanował umieszczenie bebechów pod maską tego auta. To jest jakiś zamach stanu na mechaników, trzeba mieć wiele samozaparcia i zawziętości, żeby tu zrobić…COŚ!Więc jeśli zostawicie auto u mechanika to nie zdziwcie się, że długo postoi- dostęp to jedno, a drugie to pewna Włoska spontaniczność technologiczna, która łamie ludzkie sumienia. Mechanik sam będzie musiał czasem od auta odejść i odpocząć psychicznie żeby nie wylądować w zakładzie.
 Reasumując- jest to wysublimowany, niebanalny i stylowy samochód, o niecodziennej technologii pod skorupą ogólnie zwaną karoserią. Komfort i styl mieszają się ze sobą tutaj w sposób nie spotykany w innych wozidłach. Jednak trzeba pamiętać, że w sytuacjach gdy będzie konieczna naprawa, bądź co apokaliptyczne -> remont czegokolwiek- to czeka Was dłuższa rozłąka z kierownicą Thesis- jeśli tę ostatnią próbę przetrwacie po dokonaniu poczwórnego debetu na koncie to nie ma dla Was ratunku, a ten samochód wciąga z każdym przejechanym kilometrem







….ta pie#@#% kontrolka Air Bagu!




DANE TECHNICZNE:

Układ napędowy:
Silnik poprzecznie z przodu napędzający koła przednie
Silniki:
1.998ccm (82×75.65mm) R5 DOHC 20V Turbo 185KM przy 5500obr; 308Nm od 2200 obr
2.446ccm (83×90.4mm) R5 DOHC 20V 170KM 6000 obr; 226Nm od 3500 obr
2.959ccm (93×72.6mm) V6 DOHC 24V 215KM przy 6300obr; 263Nm od 5000 obr
3.179ccm V6 DOHC 24V 230KM przy 6200obr; 289Nm od 4800 obr
2.387ccm (82×90.4mm) R5 JTD 10V DOHC 150KM przy 4000obr; 305Nm od 1800 obr
2.387ccm (82×90.4mm) R5 M-Jet 20V DOHC 175KM przy 4000obr; 380Nm od 2000obr
Zawieszenie:
przód: wielowahaczowe, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator
tył: wielowahaczowe amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator
Rozstaw osi: 2803mm
Hamulce:
przód: tarcze wentylowane 305mm
tył: tarcze wentylowane 281mm
ABS
Skrzynia biegów
6 biegowa ręczna
5 biegowa automatyczna
Masa własna:
2.0 20VT: 1695kg
2.4 20V: 1680kg
3.0 V6 24V: 1750kg
2.4 JTD: 1715kg
Produkcja: do 2009 roku w fabryce Mirafiori w Torino.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz