Prace nad prototypem rozpoczęto w 1946, wypuszczono w zasadzie dwa samochody T107 „Ambroz” i „Josef”, które testowano w Czechach zaraz po wojnie. Po wprowadzeniu kilku zmian, głównie mechanicznych, na tyle wylądował silnik o pojemności 1952ccm i mocy 52KM. Pojazd był gotowy na premierę opinii publicznej w Pradze w 1947 roku, a pierwsze reakcje osób będących na tejże wystawie nader pozytywne. Jednak były to czasy odbudowy, więc dopiero w 1949 można było rozpocząc produkcję pełną parą, którą to można było nazwać seryjną.
Można było, ale tylko w odniesieniu do czasów krótko powojennych- zniszczenia infrastruktury powodowały, że samochód ten powstawał w małych partiach. Nie przeszkadzało jednak to w osiągnięciu sukcesu komercyjnego za granicą. Jako, że sytuacja polityczna jeszcze nie była zdefiniowana to samochody te wysyłano też do krajów zachodnich. W Czechosłowacji Tatra była pojazdem oficjeli i dygnitarzy, dla zwykłego śmiertelnika... niedostępna
Technologicznie samochód szedł z duchem czasu- pontonowata stylizacja, całośc wykonana z metalu bez ram drewnianych które były w powszechnym użyciu przed wojną. Przednie zawieszenie składało się z amortyzatorów teleskopowych hydraulicznych opartych o dwa półeliptyczne poprzeczne resory piórowe. Tył- niezależny-dwie półosie wychodzące z przekładni na sprężynach śrubowych. Skrzynia o 4 przełożeniach z synchronizacją biegów 2, 3 i4.
Silnik Tatry 600 to czterocylindrowy bokser chłodzony powietrzem o mocy 52KM przy 4000 obr/min. Posiadał on jeden wentylator w górnej części. Jak się okazało silnik ten był też dobrą bazą do zbudowania wersji wysokoprężnej. I taki się też w Tatra T600 pojawił jako prototyp.
Wracając do budy, aerodynamika nie miała sobie równych, opór powietrza Cx wynosił tutaj 0,32. To właśnie dało temu pojazdowi dużo, bo 52KM na tę kategorię masową to naprawdę jest niewiele, a udawało się osiągać i 130km/h. W przypadku 42 konnego diesla- 120-125km/h. Wersja z zapłonem samoczynnym jednak do seryjnej produkcji nie weszła przez poziom hałasu, mimo wszystko silnik benzynowy chodził znacznie ciszej, a jako, że Tatra była limuzyną musiała dbać o komfort pasażerów siedzących z tyłu, a maszynownia była właśnie tam. Z przodu w sumie było miejsce na bagaż podręczny-dużo więcej zajmowały tutaj 2 koła zapasowe, narzędzia i zbiornik paliwa.
Jak wspominałem, ostatni rok produkcji to nie Koprivnice tylko Mlada Boleslav. Taki urok komitetu centralnego, który podjął taką, a nie inną decyzję. Jednak źle to wpłynęło na pojazd T600- znaczne pogorszenie jakości aut wyprodukowanych w zakładach Skody była główną przyczyną osłabiającego się zainteresowania oraz ostatecznej decyzji o zakończeniu produkcji.
Dane techniczne:
Samochód osobowy, limuzyna, 6 miejscowa
Układ napędowy: zblokowany tylny- silnik i skrzynia umiejscowione z tyłu.
Silnik:
Benzynowy, czterosuwowy
Pojemnośc:1952 ccm
Cylindry: B4
Srednica x skok: 85x86mm
Rozrząd: OHV
Sprężanie: 6,0:1
Zasilanie: Gaźnik Solex 32UBIP
Moc: 52KM przy 4000 obr/min
Średnie spalanie benzyny: 11l /100km
Średnie spalanie oleju: 0,3l/100km
Pojemnośc miski olejowej: 5,5 litra
Pojemnośc:1952 ccm
Cylindry: B4
Srednica x skok: 85x86mm
Rozrząd: OHV
Sprężanie: 6,0:1
Zasilanie: Gaźnik Solex 32UBIP
Moc: 52KM przy 4000 obr/min
Średnie spalanie benzyny: 11l /100km
Średnie spalanie oleju: 0,3l/100km
Pojemnośc miski olejowej: 5,5 litra
Świece zapłonowe: PAL 14/175, Champion I 10 con, Bosch 175 T1
Wysokoprężny, czterosuwowy
Pojemność: 1952ccm
Cylindry: B4
Srednica x skok: 85x86mm
Rozrząd: OHV
Sprężanie: 16,0:1
Zasilanie: mechaniczna pompa wtryskowa
Moc: 42KM przy 3300 obr/min
Średnie spalanie oleju napędowego: 8-9l/100km
Średnie spalanie oleju: 0,1l/100km
Pojemność: 1952ccm
Cylindry: B4
Srednica x skok: 85x86mm
Rozrząd: OHV
Sprężanie: 16,0:1
Zasilanie: mechaniczna pompa wtryskowa
Moc: 42KM przy 3300 obr/min
Średnie spalanie oleju napędowego: 8-9l/100km
Średnie spalanie oleju: 0,1l/100km
Powstał też następny silnik wysokoprężny z dwoma wentylatorami oraz rzędową pompą paliwową.
Skrzynia biegów:
4 biegowa ręczna, biegi R i 1 niezsynchronizowane
4 biegowa ręczna, biegi R i 1 niezsynchronizowane
Przełożenia:
1: 3.55:1
2: 2,26:1
3: 1,44:1
4: 0,96:1
R: 4,73:1
1: 3.55:1
2: 2,26:1
3: 1,44:1
4: 0,96:1
R: 4,73:1
Przełożenie dyferencjału dla pojazdów drogowych: 4,09:1; dla pojazdów w obszarach górskich: 4,4:1
Sprzęgło jednotarczowe suche.
Hamulce: hydrauliczne, bębny przy wszystkich kołach
Zawieszenie:
Przód: dwa półeliptyczne resory poprzeczne, amortyzator hydrauliczny
Tył: Niezależne- półosie na sprężynach.
Przód: dwa półeliptyczne resory poprzeczne, amortyzator hydrauliczny
Tył: Niezależne- półosie na sprężynach.
Masa własna: 1200kg.
Wielkośc produkcji: 6 342( z czego w Mlada Boleslav: 2 100)
Eksport:
Austria: 435,
Chiny: 200,
RFN: 195,
Szwecja: 184,
Kanada: 168,
Belgia: 167,
Szwajcaria: 153
Węgry: 146,
ZSRR: 126,
Polska: 97,
Jugosławia: 76,
Holandia: 60,
NRD: 46,
Egipt: 45,
Maroko: 29,
Albania: 20,
Rumunia: 17
Chiny: 200,
RFN: 195,
Szwecja: 184,
Kanada: 168,
Belgia: 167,
Szwajcaria: 153
Węgry: 146,
ZSRR: 126,
Polska: 97,
Jugosławia: 76,
Holandia: 60,
NRD: 46,
Egipt: 45,
Maroko: 29,
Albania: 20,
Rumunia: 17
Świetnie napisane i proszę o więcej takich artykułów.
OdpowiedzUsuń