niedziela, 18 marca 2018

Targa Florio i Mille Miglia

Mille Miglia i Targa Florio- wyścigi które inspirowały wielu producentów samochodów, to tutaj pierwsze kroki stawiały Ferrari i Alfa Romeo. Dziś oficjalnie nic się na ich dawnych trasach przejazdu nie dzieje…oficjalnie, bo pojazdy historyczne co roku dalej w nich startują. Targa Florio był torem zamkniętym(pętla), na którym wykonywano całe okrążenia a Mille Miglia otwartym, choc zaczynającym się i kończącym w tym samym mieście. Jak się tak patrzy na te dwa wyścigi to człowiek już wie, na jakiej bazie powstawała stara seria Need for Speeda- super auta i trasy codziennego użytku. To na tej podstawie powstawały różne TransAmy, czy Gunballe.


Najstarszym z opisywanej dwójki jest Targa Florio który odbywał się w górach Sycylii w okolicach Palermo. Nie przerwanie startował od 1906 do 1977 roku- powodem ostatecznego zakończenia tego rajdu były obawy o bezpieczeństwo.
Wróćmy do samego początku. W 1906 roku Vincenzo Florio stwierdził, że trzeba utworzyć coś ciekawszego niż Coppa Florio. Wyniósł się więc na południe Włoch, gdzie kręte górzyste trasy Sycylii zainspirowały go do wytyczenia trasy rajdowej. Pierwszy z nich miał 446 km i był torem zamkniętym-serpentyny, wyboje i spore różnice wysokości. Inauguracyjny sezon wygrał Alessandro Cagno na Italii jadąc łącznie 9 godzin z średnią prędkością 50 km/h. Wyścig do lat 20ych XX wieku był najważniejszą i najbardziej prestiżową rozgrywką samochodową na świecie. Le Mans wystartowało w 1923, a Mille Miglia wystartowało dopiero w 1927 roku. Pierwszym autem spoza Włoch które wygrało Targa Florio był Peugeot EXS z Andre Boillotem za kierownicą w 1919- pierwsze eliminacje zaraz po Wielkiej Wojnie. A pierwszym kierowcą spoza Włoch był Ciryl Snipe w 1912. Tutaj też po raz pierwszy na świecie na rajdach długodystansowych pojawiła się kobieta- Słowianka, dokładniej z Czechosłowacji- Eliska Junkova(której karierę powojenną skutecznie stłamsiły komunistyczne władze Czechosłowacji). Poza tym startowali tutaj wielcy z F1 i przedwojennych Gran Prix- Juan Manuel Fangio, Olivier Gendebien, Stirling Moss, Tazio Nuvolari, Alfieri Maserati i Achille Varzi.
W 1972 roku Helmut Marko ustanowił rekord okrążenia na Alfa Romeo 33/3 mieszcząc się w czasie 33 minut i 41 sekund-średnia 128,253 km/h. Najlepsze kwalifikacje za to odnotował Leo Kinnunen w 1970 na pokładzie Porsche 908- 128,571 km/h-czas oraz 33 min i 36 sekund.


 Po wojnie zaczęła się degradacja(tak jak wszystkiego innego co było fajne) przez organizacje FIA. W 1953 włączlyli Targa Florio do eliminacji mistrzostw świata, pętla zaczęła się skracać, aż w końcu FIA całkowicie tegoż rajdu zakazała bo…bezpieczeństwo. Kibice ogólnie byli wszędobylscy i często nawet siedzieli na poboczach, z nogami na asfalcie po którym ścigały się najmocniejsze pojazdy drogowe tych czasów. Choć, kto oglądał wspominkowe filmy grupy B, takowe zachowania kibiców widział i moim zdaniem były one bardziej niebezpieczne, niż w wypadku zmagań sportowo wyścigowych samochodów.
Targa Florio to też ojciec chrzestny dla nadwozi typu targa, które właśnie zostały po raz pierwszy zastosowane przez Porsche właśnie podczas zmagań na Sycylii. Niestety w dzisiejszych czasach, typ ten jest na wycofaniu. Do F1 wsadzili jakiś.....wihajster co ma robić za klatkę kabotażową, a w Le Mans  poraz ostatni widziano je w 2016 roku.
Mille Miglia jest młodszym rajdem- jego początki są ściśle powiązane z Brescia Automobil Club, a raczej jego konflikcie z automobilklubem mediolańskim-coś jakby PZM Wrocław żarł się z PZM Opole. Od 1922 roku właśnie Gran Prix odbywało się na Monzie(Milan), a nie tam gdzie wcześniej- na Montichiari niedaleko Brescii. Dla ludzi z tego mniejszego miasta(Brescii) było to zniewagą, bo to właśnie Brescia jest kolebką włoskiej sportowej motoryzacji.

Stwierdzono więc, że trzeba stworzyć coś co przyćmi Mediolan i Monze, coś co wyhuśta gula konkurentom, wpadnięto na pomysł zorganizowaniu wyścigu Mille Miglia- 1600 km z Brescii do Rzymu i z powrotem przez Firenze. Numerację ustalono wg czasu startu np. Stirling Moss w 1955 roku miał numer 722- czyli, jego start zanotowano o godzinie 7:22. Stąd te wysokie numery jakie spotykało się na tym wyścigu. Oczywiście nie brakowało ciekawych epizodów-w 1930 roku Tazio Nuvolari na Alfa Romeo 6C 1750 SS Spider Zagato jechał po zwycięstwo, jednak jeszcze krótko przed Brescią był przed nim Achille Varzi również na Alfa Romeo. Był świt- na prostych odcinkach dróg aby nie być zablokowanym Nuvolari wyłączył światła w swoim samochodzie i wyprzedził Varziego przecinając jako pierwszy linię mety. Znana jest też legenda, jak Porsche 550 przecieło zamknięty przejazd kolejowy tuż przed nadjeżdżającym pociągiem. Kierowca nawet nie ujął gazu.

W Mille Miglia ogólnie dominowali Włosi i włoskie marki. Do rozpoczęcia drugiej wojny światowej dominowała Alfa Romeo, po drugiej wojnie firma jej ucznia- Ferrari. Zwycięzcy spoza Włoch…jest ich 3->w 1931 roku Rudolf Caracciola(Niemiec) na Mercedesie SSK, w 1940 Huschke von Hanstein na BMW 328 Touring Berlinetta i w 1955 roku Stirling Moss na Mercedesie SLR300.



Wyścig został zdjęty z kalendarza przez śmiertelne wypadki na trasie- w 1957 roku doszło do jednego z nich. Alfonso de Portato i Edmond Nelson wypadli z trasy zabierając ze sobą 11 kibiców. Prawdopodobnie wypadek spowodowany był eksplozją opony, a stało się tak, gdyż kierowca zaniechał zmianę opon dla zyskania czasu. Mille Miglia dzisiaj odbywa się co roku jako Mille Miglia Storica- startują w niej samochody pamiętające lata 1927-1957. W roku 2008 wygrali Luciano i Antonio Viaro na Alfa Romeo 6C1500 Super Sport, a w roku bieżącym bracia Carlo i Bruno Ferrari na Bugatti Typ 37.


Zwycięzcy Targa Florio:
1906: Allesandro Cagno(ITA): Itala
1907: Felice Nazzaro(ITA): FIAT 28/40HP
1908: Vinzenzo Trucco(ITA): Isotta Fraschini
1909: Francesco Ciuppa(ITA): SPA
1910: Tullio Cariolato(ITA): Franco Automobili
1911: Ernesto Ceirano(ITA): SCAT
1912: Cyril Snipe(GB): SCAT
1913: Felice Nazzaro(ITA): Nazzaro
1914: Ernesto Ceirano(ITA): SCAT
1919: Andre Boillot(FRA): Peugeot EXS
1920: Guido Meregalli(ITA): Nazzaro GP
1921: Giulio Masetti(ITA): FIAT 451
1922: Giulio Masetti(ITA): Mercedes GP/14
1923: Ugo Sivocci(ITA): Alfa Romeo RL Targa Florio
1924: Christian Werner(GER): Mercedes PP
1925: Bartolomeo Constantini(ITA): Bugatti T35
1926: Bartolomeo Constantini(ITA): Bugatti T35T
1927: Emilio Materassi(ITA): Bugatti T35C
1928: Albert Divo(FRA): Bugatti T35B
1929: Albert Divo(FRA): Bugatti T35C
1930: Achille Varzi(ITA): Alfa Romeo P2
1931: Tazio Nuvolari(ITA): Alfa Romeo 8C2300 Monza
1932: Tazio Nuvolari(ITA): Alfa Romeo 8C2300 Monza
1933: Antonio Brivio(ITA): Alfa Romeo 8C2300 Monza
1934: Achille Varzi(ITA): Alfa Romeo Tipo B P3
1935: Antonio Brivio(ITA): Alfa Romeo Tipo B P3
1936: Constantino Magistri(ITA): Lancia Augusta
1937: Giulio Severi(ITA): Maserati 6CM
1938: Giovanni Rocco(ITA): Maserati 6CM
1939: Luigi Villoresi(ITA): Maserati 6CM
1940: Luigi Villoresi(ITA): Maserati 4CL
1948: Clemente Biondetti(ITA)/Igor Troubetzkoy(SOV): Ferrari 166
1949: Clemente Biondetti(ITA)/Aldo Benedetti(ITA): Ferrari 166SC
1950: Mario Bornigia(ITA)/Giancarlo Bornigia(ITA): Alfa Romeo 6C2500 Competizione
1951: Franco Cortese(ITA): Frazer Nash
1952: Felice Bonetto(ITA): Lancia Aurelia B20
1953: Umberto Maglioli(ITA): Lancia D20 3000
1954: Pierro Taruffi(ITA): Lancia D24

 Jako mistrzostwa świata:

1955: Stirling Moss(ENG)/Peter Collins(ENG), Mercedes-Benz 300SLR
1956 : Umberto Maglioli(ITA)/Huschke von Hanstein(GER), Porsche 550
1957 : Fabio Colona(ITA), Fiat 600
1958 : Luigi Musso(ITA)/Olivier Gendebien(BEL), Ferrari 250TR
1959 : Edgar Barth(GER)/Wolfgang Seidel(GER), Porsche 718 RSK
1960 : Jo Bonnier(SWE)/Hans Herrmann(GER)/Graham Hill(ENG), Porsche 718 RS60
1961 : Wolfgang von Trips(GER)/Olivier Gendebien(BEL), Ferrari Dino 246SP
1962 : Willy Mairesse(BEL)/Ricardo Rodriguez(MEX)/Olivier Gendebien(BEL), Ferrari Dino 246SP
1963 : Jo Bonnier(SWE)/Carlo Maria Abate(ITA), Porsche 718 RS64
1964 : Colin Davis/Antonio Pucci(ITA), Porsche 904 GTS
1965 : Nino Vaccarella(ITA)/Lorenzo Bandini(ITA), Ferrari 275P2
1966 : Willy Mairesse(BEL)/Herbert Müller(SUI), Porsche 906 Carrera 6
1967 : Paul Hawkins(AUS)/Rolf Stommelen(GER), Porsche 910
1968 : Vic Elford(ENG)/Umberto Maglioli(ITA), Porsche 907
1969 : Gerhard Mitter(GER)/Udo Schütz(GER), Porsche 908/2
1970 : Jo Siffert(SUI)/Brian Redman(ENG), Porsche 908/3
1971 : Nino Vaccarella(ITA)/Toine Hezemans(NED), Alfa Romeo 33/3
1972 : Arturo Merzario(ITA)/Sandro Munari(ITA), Ferrari 312PB
1973 : Herbert Müller(GER)/Gijs van Lennep(NED), Porsche 911 Carrera RSR
Po wykluczeniu Targa Florio z kalendarza mistrzostw świata:
1974: Gérard Larrousse(FRA)/Amilcare Ballestrieri(ITA), Lancia Stratos
1975: Nino Vaccarella(ITA)/Arturo Merzario(ITA), Alfa Romeo 33 TT 12
1976: Armando Floridia(ITA), Osella
1977: Raffaele Restivo(ITA), Chevron
Mille Miglia
1927: Ferdinando Minoia(ITA)/Giuseppe Morandi(ITA): OM655S

 1928: Giuseppe Campari(ITA)/Giulio Ramponi(ITA): Alfa Romeo 6C1500SSZ
1929: Giuseppe Campari(ITA)/Giulio Ramponi(ITA): Alfa Romeo 6C1750SS SZ
1930: Tazio Nuvolari(ITA)/Battista Guidotti(ITA): Alfa Romeo 6C1750 GS SZ
1931: Rudolf Caracciola(GER)/Wilhelm Sebastian(GER): Mercedes-Benz SSK
1932: Baconin Borzacchini(ITA)/Amedeo Bignami(ITA): Alfa Romeo 8C2300 Spider Touring
1933: Tazio Nuvolari(ITA)/Decimo Compagnoni(ITA): Alfa Romeo 8C2300 Spider Zagato
1934: Achille Varzi(ITA)/Amedeo Bignami(ITA): Alfa Romeo 8C 2600 Monza Spider Brianza
1935: Carlo Maria Pintacuda(ITA)/Alessando Della Stufa(ITA): Alfa Romeo 8C2900 Tipo B
1936: Antonio Brivio(ITA)/Carlo Ongaro(ITA): Alfa Romeo 8C2900A
1937: Carlo Maria Pintacuda(ITA)/Paride Mambelli(ITA): Alfa Romeo 8C2900A
1938: Clemente Biondetti(ITA)/Aldo Stefani(ITA): Alfa Romeo 8C2900B Spider MM Touring
1939: nie odbywał się
1940: Huschke von Hanstein(GER)/Walter Baumer(GER): BMW 328 Berlinetta Touring
 1941-46- przez okres II wojny światowej wyścig nie odbywał się.
1947: Clemente Biondetti(ITA)/Emilio Romano(ITA): Alfa Romeo 8C2900B Berlinetta Touring
1948: Clemente Biondetti(ITA)/Giuseppe Navone(ITA): Ferrari 166S Coupe Allemano
1949: Clemente Biondetti(ITA)/Eltore Salani(ITA): Ferrari 166MM Barchetta Touring
1950: Gianno Marzotto(ITA)/Marco Corsara(ITA): Ferrari 195S Berlinetta Touring
1951: Luigi Villoresi(ITA)/Pasquale Cassani(ITA): Ferrari 340 America Berlinetta Vignale
1952: Giovanii Bracco(ITA)/Alfonso Rolfo(ITA): Ferrari 250S Berlinetta Vignale
1953:Gioanno Marzotto(ITA)/Marco Crosara(ITA): Ferrari 340MM Spider Vignale
1954: Alberto Ascari(ITA): Lancia D24 Spider
1955: Stirling Moss(ENG)/Denis Jenkinson(ENG): Mercedes-Benz 300SLR
1956: Eugenio Castelotti(ITA): Ferrari 290MM Spider Scaglietti
1957: Piero Taruffi(ITA): Ferrari 315 Sport













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz