Samochody typu 939 początkowo miały być oparte na platformie GM Epsilon, na której to np zbudowany jest FIAT Croma, Opel Vectra czy Saab 9-5, ale jako że już wtedy romans Fiatowsko-GMowski miał się ku końcowi , postawiono na FIAT/GM Premium, która to w 2002 roku była wykorzystana przez Opla w Insignii Concept.
Wygląd…cóż, pisałem gdzieś, że o gustach się nie dyskutuje. Przód niewątpliwie jest piękny, tył to nieco poprawiona kreska Waltera da Silvy ze 156. Dziś jest wielu naśladowców tego stylu,…zwłaszcza, że daSilva teraz robi w VW.
Gdy spojrzymy prostopadle na bok…to w sumie nie widzimy nic nadzwyczajnego. W 166 zrobili ciekawe przetłoczenie od przedniego nadkola po tył, a w 159 jest ona iście germańska- kupa blachy, małe przeszklenie, niewiele polotu ale na szczęście nieco widać ten dzióbek ze Scudetto co jest wyciągnięty ku przodowi ciągnąc za sobą owe 6 soczewek reflektorów, co ratuje nieco profil tego modelu.
Brera … w Concepcie boczna szyba w całości była elementem drzwi, w produkcyjnej dorobili małe okienko za słupkiem B. Tył jest nawet ok, może się podobać, z daleka widać, że wyprzedziła nas/doganiamy Brerę. Osobiście wolałbym ten wóz jako dwuosobowe coupe, tak jak zakładano w prototypie, a nie wpychać tam na siłę półkę za fotelami, którą jakiś perwersyjny sadysta nazywa kanapą dla pasażerów. Znowu marketing zniszczył myśl przewodnią projektu, vide concept 145, gdzie z tyłu zakładano 2 osobne fotele (jak w Volvo 480), a nie jedną kanapę jak w byle jakimkolwiek kompakcie.
Rok po premierze powyższego duetu, przyszedł czas na Spidera. Hmmmm…znowu ten sam przód…tył taki, wg mnie średnio ciekawy, a bok w porównaniu do starszych „pająków” przyciężkawy. Mariaż z GM był aż nadto widoczny, Astra G Coupe, sedan, cabrio, kombi miały ten sam przód i wnętrze…. widzicie analogie? Oczywiście design jest nieporównywalny, ale tego nie było w historii AR, żeby 3 modele właściwie były zbudowane na jedno kopyto. Spider i GTV 916 przecież zupełnie inaczej wyglądały niż 156, SZ/RZ Zagato i 75 to też niepodobne auta, podczas gdy jak wysiadamy ze 159 nie napawa nas mega ochotą aby zająć miejsce w Brerze czy Spiderze, bo już to znamy, chyba, żeby porównać czy tam też tak ciasno.
W środku jest ładnie, może dlatego też postawiono na te „jedne kopyto”, bo cóż znów tu poprawiać gdy nie ma czego? Zegary ze wskazówkami na godzinie 6, 3 dodatkowe na centralnej konsoli zwróconej ku kierowcy, do tego te szczotkowane aluminium, które nie jest plastikiem. Jest gustownie, cięzko się do czegoś przyczepić, chyba, że do jakości montażu, a z tym w każdym egzemplarzu jest różnie.
Swojego czasu w salonie wsiadłem do 159 1750TBi, a tam aluminiowa osłona konsoli centralnej była krzywo osadzona, nie przeszkadza to w jeździe, ale jak się chciało wtedy wyrzygać 100 000 PLN na nowe auto mogło by to kuć w oczy. Radio te najprostsze…przycisk MUTE został mi w środku i musiałem nieco się nakombinować, żeby go wydostać, takie rzeczy są akceptowalne w używanych autach, ale w czymś co pachnie nowością trąci myszką…chyba, że dają mega rabat.
Silniki benzynowe….skupmy się na tych Fiatowskich. Od tego, który moim zdaniem najlepiej pasuje do tego auta, czyli 1750 TBi -200 konny turbobenzyniak moc maksymalną osiągał nieco wyżej niż diesel, bo przy 5000 obr/min, a moment maksymalny 320 Nm był dostępny od 1400 obr. Nie jest to zawalidroga, ani w 159, ani w Brerze, ani w Spiderze i wg mnie jest to jedyny sensowny benzyniak dla serii 939, problem polega na tym, że dostępny był dopiero od 2009 roku. Wcześniej mieliśmy festiwal General Motors i znane fanom Opli, najprostszy 1.8 MPI, potem usprawnione z wtryskami bezpośrednimi i wariatorami zmiennych faz rozrządu 1.9, 2.2 i 3.2 V6. Jak bardzo lubie wolnossące widlaste benzyniaki tak zastanawiałbym się nad tą Holdenowską V6 z napędem Q4(Busso w 939 już nie było), przy czym masa własna tej wersji to 1750 kg i spalanie porównywalne do 10 litrowego Cursora w Stralisie, który waży 7,5 tony i na przodzie ma opony 295, a na tyle 4 x 315, więc ten 1.8 TB wydaje się być ciekawszą opcją. Chyba, że postawić na chamski dupowóz, wziąć te 1.8 MPI, bo to prosty silnik na wielopunktowcu, wsadzić gaz, bo tego agregatu i tak nie szkoda, a potem mieć w rzyci, że to nie jedzie i nie przyspiesza.
Wysokoprężne jednostki są popularniejsze, co w ogóle mnie nie dziwi. 1.9JTDM są mega udane, czy to 8 czy 16 zaworowe, 3/4 ofert to właśnie te silniki, przy 2.4 często spotykanym problemem są pękające głowice. Pod koniec produkcji pojawił się 2.0JTDM, który wyparł z ofert 1.9, ale jeśli chodzi o dane techniczne to na dole będzie tabela, tutaj nie będę was zarzynał cyferkami.
159 też występuje w odmianie kombi, czy jak ktoś woli Sportwagon, bo nazywanie tego kombi jest nie na miejscu. Dzięki zamówieniu właśnie tej odmiany zyskiwaliśmy możliwość zapakowania bagażnika po dach, bo żeby on był jakiś większy to bym nie powiedział. Zaletą niepodważalną 939 z 3.2 i 2.4 to napęd na obie osie typu Torsen C, a nie jakiś tam Haldex stosowany u niektórych konkurentów.
W jeździe jedno jest warte podkreślenia i zaakcentowania- świetne prowadzenie. Wewnątrz ciaśniej i głośniej niż to było w starszej 166, ale też nie przesadzajmy, to segment D i nie ma dramatu. Jeśli chodzi o usterkowość to nawet TUV i Dekra obchodzą się łaskawie z tymi samochodami, choć złośilwi mogą stwierdzić, że to dzięki pokrewieństwu z Oplem. Problemem wrodzonym "9-ki" są natomiast pękające sprężyny, najczęściej w tych najcięższych odmianach tj. 2.4 oraz 3.2, ale i te z mniejszymi silnikami wcale nie są wyjątkiem.
Wszystkie 939 to udane konstrukcje. Na rynku wtórnym jest ich trochę, w oczywiście różnym stanie, ale co najważniejsze jest w czym wybierać, a nawet można wybrzydzać. Co prawda mnie jakoś nie porywa żaden z samochodów tej serii, atrakcyjne, poprawne, nazywają się Alfa Romeo, ale nie mam ciśnienia, żeby jakoś zbierać pieniądze na któryś z nich. Za Alfistę na poważnie nigdy się nie miałem, więc fanboye i fanatycy marki zarzucą mi, że nie kocham tych aut i mają rację. Tak jak wyżej napisałem, ewentualnie brałbym pod uwagę1750 TBi lub 1.8 MPI zależnie od zapotrzebowania. Standardowo jak przy każdej Alfie trzeba uwazać na pułapki zastawione przez handlarzy, co próbują w cenie igły opchnąć zarżnięty egzemplarz, a takich nie brakuje.
DANE TECHNICZNE
159 1.8MPI 16v 2005 | ||
Rodzaj: | Benzynowy | |
Typ | 939A4000 | |
Zasilanie: | wtrysk wielopunktowy | |
Ilość cylindrów | 4 | |
Ilość zaworów | 16 | |
Rozrząd: | DOHC | |
Moc maksymalna: | 140KM przy 6500obr | |
Max Moment: | 175Nm przy 3800 obr | |
Poj skokowa | 1796 | |
Śr x skok cylindra | 80,5×88,2 | |
V max | 206 km/h | |
0-100 km/h | 10,2 s | |
Masa własna | 1505 kg |
159 1.9JTDM 8v 2005 | |||
Rodzaj: | wysokoprężny | ||
Typ | 939A1000 | ||
Zasilanie: | common rail, turbo Garrett VGT 17 | ||
Ilość cylindrów | 4 | ||
Ilość zaworów | 8 | ||
Rozrząd: | SOHC | ||
Moc maksymalna: | 120KM przy 4000 obr | ||
Max Moment: | 280Nm przy 2000 obr | ||
Poj skokowa | 1910 ccm | ||
Śr x skok cylindra | 82×90,4 | ||
V max | 191km/h | ||
0-100 km/h | 11 | ||
Masa własna | 1600 kg |
159 1.9JTDM 16v 2005 | ||
Rodzaj: | wysokoprężny | |
Typ | 939A2000 | |
Zasilanie: | common rail, turbo Garrett VGT 17 | |
Ilość cylindrów | 4 | |
Ilość zaworów | 16 | |
Rozrząd: | SOHC | |
Moc maksymalna: | 120KM przy 4000 obr | |
Max Moment: | 320Nm przy 2000 obr | |
Poj skokowa | 1910 ccm | |
Śr x skok cylindra | 82×90,4 | |
V max | 210km/h | |
0-100 km/h | 9,4 | |
Masa własna | 1610 kg |
159 1.9 JTS 16v 2005 | ||
Rodzaj: | benzynowy | |
Typ | 939A6000 | |
Zasilanie: | wtrysk bezpośredni Bosch MED7.6.1 | |
Ilość cylindrów | 4 | |
Ilość zaworów | 16 | |
Rozrząd: | DOHC | |
Moc maksymalna: | 160KM przy 6500 obr | |
Max Moment: | 190 przy 4500 obr | |
Poj skokowa | 1859 ccm | |
Śr x skok cylindra | 86×60 | |
V max | 212 km/h | |
0-100 km/h | 9,7 | |
Masa własna | 1555 kg |
159 2.2 JTS 16v 2005 | ||
Rodzaj: | benzynowy | |
Typ | 939A5000 | |
Zasilanie: | wtrysk bezpośredni Bosch MED7.6.1 | |
Ilość cylindrów | 4 | |
Ilość zaworów | 16 | |
Rozrząd: | DOHC | |
Moc maksymalna: | 185KM przy 6500 obr | |
Max Moment: | 230Nm przy 4500 obr | |
Poj skokowa | 2198 | |
Śr x skok cylindra | 86×94,6 | |
V max | 222 km/h | |
0-100 km/h | 8,8 | |
Masa własna | 1565 kg |
159 3.2 JTS 24v Q4 2005 | ||
Rodzaj: | benzynowy | |
Typ | 939A000 | |
Zasilanie: | wtrysk bezpośredni Bosch MED7.6.2 | |
Ilość cylindrów | 6 | |
Ilość zaworów | 24 | |
Rozrząd: | DOHC | |
Moc maksymalna: | 260KM przy 6200 | |
Max Moment: | 322 przy 4500 | |
Poj skokowa | 3195 | |
Śr x skok cylindra | 85,6x 89 | |
V max | 240 km/h | |
0-100 km/h | 7,,0 | |
Masa własna | 1740 kg |
159 2.4JTDM 20v 2005 | ||
Rodzaj: | wysokoprężny | |
Typ | 939A3000 | |
Zasilanie: | common rail, turbo Garett GT2256 | |
Ilość cylindrów | 5 | |
Ilość zaworów | 20 | |
Rozrząd: | DOHC | |
Moc maksymalna: | 200 KM przy 4000 | |
Max Moment: | 400Nm przy 2000 | |
Poj skokowa | 2387 | |
Śr x skok cylindra | 82×90,4 | |
V max | 228 km/h | |
0-100 km/h | 8,4 | |
Masa własna | 1705 kg |
159 1750TBi 2009 | ||
Rodzaj: | benzynowy | |
Typ | 939B1000 | |
Zasilanie: | wtrysk bezpośredni , turbo Garett AC48 | |
Ilość cylindrów | 4 | |
Ilość zaworów | 16 | |
Rozrząd: | DOHC | |
Moc maksymalna: | 200KM przy 5000 | |
Max Moment: | 320Nm przy 1400 | |
Poj skokowa | 1742 | |
Śr x skok cylindra | 83×80,5 | |
V max | 233 km/h | |
0-100 km/h | 7,9 | |
Masa własna | 1480 kg |
159 2.0 JTDM 16v 2009 | ||
Rodzaj: | wysokoprężny | |
Typ | 939B4000 | |
Zasilanie: | common rail, turbo Garett GTB1549V | |
Ilość cylindrów | 4 | |
Ilość zaworów | 16 | |
Rozrząd: | DOHC | |
Moc maksymalna: | 170KM przy 4000 obr | |
Max Moment: | 360 przy 1750 obr | |
Poj skokowa | 1956 | |
Śr x skok cylindra | 83×90,4 | |
V max | 218 km/h | |
0-100 km/h | 8,8 | |
Masa własna | 1490 kg |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz